Nieuwsbrief #1
De eerste nieuwsbrief van schooljaar 2024-2025. Met onder andere nieuws over de subsidie meer- en hoogbegaafden, een nieuwe collega, ‘Rek in regelruimte’, het ondersteuningsplan en perspectief op school.
Onderwijs-zorgarrangement
Primair onderwijs
Ieder kind heeft het recht om te leren en te ontwikkelen. Ook kinderen die zijn uitgevallen of dat dreigen te doen. Onderwijs-zorgboerderij Natuurkr8 in Oosterwolde helpt deze kinderen om buiten het schoolgebouw tot rust en ontwikkeling te komen. Met als doel om terug te keren naar het onderwijs, op een manier die past bij het kind. Natuurkr8 doet mee aan de OZA-experimenteerregeling. Eigenaar Driesje Boeve vertelt samen met Bert Klaassen, zorgarrangeur bij de ministeries OCW en VWS, en Koen Oosterbaan, manager bij samenwerkingsverband Hanzeland, over hoe zij aan deze regeling en hun samenwerking vormgeven. Klik hier voor het hele verhaal.
Webinar ‘Rek in Regelruimte’
Ben jij erbij? Aansluiten kan op 3 oktober rechtstreeks via deze link.
Of mail naar p.lemmens@swv-hanzeland.nl.
Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs
In 2025 treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs in werking. Deze wet regelt dat elk samenwerkingsverband vanaf 1 januari 2025 een ouder- en jeugdsteunpunt moet hebben. Per 1 augustus 2025 komt het schoolondersteuningsprofiel te vervallen en moet het ondersteuningsaanbod in de schoolgids worden opgenomen. Daarnaast krijgen leerlingen per 1 augustus 2025 hoorrecht over het ontwikkelingsperspectief.
Concreet betekent de inwerkingtreding van de wet, dat u ouders en leerlingen kunt doorverwijzen naar het ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband als zij onafhankelijke informatie en steun willen bij passend onderwijs. Het ouder- en jeugdsteunpunt kan ouders en leerlingen informatie verstrekken over passend onderwijs en kan hen ondersteunen bij gesprekken met bijvoorbeeld de school.
Wil je meer weten over het ouder- en jeugdsteunpunt van samenwerkingsverband Hanzeland? We komen graag bij je langs om onze informatie te delen. Op onze website en flyer is ook veel informatie te vinden. Wil je onze flyer liever fysiek ontvangen? Stuur ons gerust een mail (steunpunt@swv-hanzeland.nl), dan zorgen we ervoor dat ze bij jullie terechtkomen.
Alle informatie in de schoolgids
Alle informatie over de basisondersteuning en extra ondersteuning neemt u vanaf het schooljaar 2025 -2026 op in de schoolgids, zodat ouders en leerlingen deze informatie niet meer in een apart document hoeven op te zoeken. Voordat u deze informatie opneemt in de schoolgids dient u alle leerlingen te vragen wat zij vinden van de ondersteuning die uw school kan leveren. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) vervalt als apart document. In schooljaar 2024-2025 is het SOP als apart document nog wel verplicht.
Tot slot dient u alle leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP) te vragen of zij willen praten over dat OPP, hun eigen ontwikkeling en de ondersteuning die zij nodig hebben. Leerlingen moeten worden gehoord in alle fasen van het ontwikkelingsperspectief: opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren. Leerlingen hebben vaak een goed beeld van wat ze nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen.
POS
POS staat voor Perspectief Op School. Het is een managementinformatiesysteem voor passend onderwijs. In POS staan de data voor verwijzingen, wordt het jaarplan opgenomen en vind je informatie over onder andere de basisondersteuning. Je kunt de informatie gebruiken op het niveau van de school, op het niveau van een groep scholen (cluster of netwerk), het niveau van het schoolbestuur en op het niveau van het samenwerkingsverband.
Binnen samenwerkingsverband Hanzeland is POS inmiddels in gebruik bij het primair onderwijs. Naast informatie over verwijzingen, wordt nu het jaarplan 2025 gemaakt (op zowel het niveau van het cluster als van het samenwerkingsverband). Ook is de uitvraag van de basisondersteuning zichtbaar in het primair onderwijs.
Voor het voortgezet onderwijs gaan we een begin maken met de implementatie (bestuursbesluit). Naar verwachting is in januari de data beschikbaar en doen we in februari een uitvraag naar de basisondersteuning. Daarover later meer.
Primair onderwijs
In POS wordt nu gewerkt aan het jaarplan 2025. Zowel op het niveau van het samenwerkingsverband als op het niveau van de clusters.
In het afstemmingsoverleg (overleg met coördinatoren van de cluster) wordt in november de normering voor de basisondersteuning geëvalueerd. Mogelijk leidt dit tot kleine aanpassingen.
De basisondersteuning wordt in februari opnieuw uitgevraagd op alle scholen. Je kunt dan de huidige informatie actualiseren of aanpassen. Het resultaat (onder andere een ouderposter) kun je gebruiken voor het schoolondersteuningsprofiel in de nieuwe schoolgids (’25 – ’26).
Het is helaas niet mogelijk om de vragenlijst basisondersteuning tussentijds aan te passen. Eventueel kun je wel aanpassingen maken in het word-bestand.
Wil je met POS op gang geholpen worden bij het invullen van de vragenlijst? We hebben 3 momenten gepland, waarbij je via teams kunt inloggen om samen de vragenlijst in te vullen. De data zijn 27/01 (13.00 – 15.00), 29/01 (09.00 – 11.00) en 30/01 (15.00 – 17.00).
Er volgt nog een uitnodiging, maar dan kun je alvast een tijd in je agenda reserveren.
Op 6 november (15.00 – 16.30 uur) is er een bijeenkomst voor de kwaliteitsmedewerkers van de besturen. In deze bijeenkomst zal een medewerker van POS uitgebreid ingaan op de mogelijkheden van POS op bestuursniveau. Mocht je vooraf al vragen hebben, dan kun je dat aangeven bij de coördinator van ‘jouw’ cluster. Zij zal de vragen vast doorgeven.
Voortgezet onderwijs
In de komende maand zullen we met de ‘oude’ projectleiders van de sbu-regio’s de basisondersteuning opstellen, zodat deze in februari uitgevraagd kan worden op alle scholen. Het resultaat kun je dan gebruiken voor het schoolondersteuningsprofiel in je schoolgids (’25 – ’26).
Er zijn nu twee informatiebijeenkomsten (via teams) gepland. Tijdens deze informatiebijeenkomsten word je geïnformeerd over de mogelijkheden van POS en wordt het proces rond de uitvraag van de basisondersteuning toegelicht.
Je kunt je aanmelden voor één van beide bijeenkomsten. De uitnodiging volgt nog, maar de data zijn: 25/11 (15.30 – 16.15 uur) of 28/11 (15.30 – 16.15 uur). Die kun je eventueel vast opnemen in je agenda.
Nieuws vanuit de Commissie Toewijzing
Voortgezet onderwijs
We willen je graag informeren over de huidige stand van zaken betreffende de toelatingsprocedure. Door een onverwacht hoog aantal late aanmeldingen heeft de toelatingscommissie momenteel een aanzienlijke hoeveelheid aanvragen te verwerken.
Als gevolg hiervan zijn onze komende vergaderingen volgepland, wat kan leiden tot een langere verwerkingstijd voor individuele aanvragen. We vragen hiervoor je begrip en geduld.
Tevens willen we je er vriendelijk aan herinneren dat de deadline voor het aanvragen van een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) is vastgesteld op 1 mei 2025. Aanvragen voor die datum worden gegarandeerd beoordeeld voor de zomervakantie. Die toezegging kunnen we niet doen voor aanvragen na 1 mei.
We raden je aan hier rekening mee te houden bij het plannen van eventuele toekomstige aanvragen.
Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Subsidie meer- en hoogbegaafden
Voortgezet onderwijs
Stuurgroep
Bij de start van dit schooljaar is de stuurgroep HB voor het eerst bij elkaar geweest.
Onder leiding van Charlotte Vis en Rinske Kabout (Hogeschool Windesheim) geeft de stuurgroep richting aan het ontwikkelen van duurzame kennis van hoogbegaafdheid in het samenwerkingsverband VO Hanzeland.
In de stuurgroep zitten Esther Kortering en Willeke van der Stege. Zij zijn beide werkzaam op Greijdanus en gedurende de subsidieperiode de projectleiders. Vanuit de scholen en het samenwerkingsverband zijn de deelnemers Frank Dost, rector van Celeanum, Eline Elshof, ambulant begeleider van het Expertisecentrum Ambelt/De Twijn en Simone Sarphatie, beleidsmedewerker passend onderwijs.
De stuurgroep zal dit jaar onderzoek doen naar de aanwezige kennis en expertise.
Vanuit die basis zal met de scholen en het samenwerkingsverband worden gewerkt aan het vormen en trainen van een netwerk: een professionele leergemeenschap.
Netwerk: Professionele leergemeenschap
De professionele leergemeenschap wordt gevormd door medewerkers van de scholen binnen het samenwerkingsverband. Dit zijn HB-experts en medewerkers met affiniteit met deze doelgroep. Onderwerpen die worden behandeld zijn: tips om leerlingen aan te krijgen, aansluiting door docenten bij onderwijsbehoefte leerlingen, thuiszitters, onderpresteerders, maatwerk, dubbel bijzondere leerlingen, “genieten en aanblijven”…
Binnen de professionele leergemeenschap is ook aandacht voor het vormen van een gezamenlijke taal op het thema hoogbegaafdheid binnen het samenwerkingsverband.
De data voor de netwerkbijeenkomsten zijn al bekend.
10 oktober 2024
12 december 2024
6 februari 2025
3 april 2025
12 juni 2025
Steeds van 15.30-17.00 uur
De locaties worden nog bekend gemaakt.
Voor meer informatie over de professionele leergemeenschap kun je terecht bij Willeke van der Stege: w.vanderstege@greijdanus.nl.
Inrichting herijking missie en structuur
Voortgezet onderwijs
Voor de zomervakantie heeft het algemeen bestuur de besluitvorming afgerond omtrent de nieuwe inrichting van het samenwerkingsverband.
De presentatie met besluitvorming vind je hier.
Eén van de elementen in de inrichting zijn de lokale netwerkkringen. Deze worden nu bemenst. Het is de bedoeling dat alle lokale netwerkkringen voor de herfstvakantie van start gaan. Koen zal bij de aftrap zijn en de opdracht aan de lokale netwerkkringen toelichten. De lokale netwerkkringen zijn lokaal georganiseerd (Dronten, Kampen, Zwolle, Salland, Heerde, Zwartewaterland, Nieuwleusen) en worden bemenst door de ‘zorg-coördinator’ op bestuursniveau en één van de directieleden.
Verder wordt er nu invulling gegeven aan de (nieuwe) Raad van Toezicht (werving loopt) en kwaliteitskring (werving loopt).
Ondersteuningsplan 2025-2029
Voortgezet onderwijs
Dit jaar wordt er een nieuw ondersteuningsplan geschreven. Dit plan moet voor 1 mei ’25 ingediend worden bij de inspectie.
In het traject ‘herijking missie en structuur’ is een goed fundament gelegd voor het ondersteuningsplan.
Aan de lokale netwerkkringen ligt straks de vraag voor om de doelen en activiteiten verder uit te werken op de domeinen:
-doorgaande ondersteuningslijn PO-VO;
-lokale samenwerking (met externe partijen);
-dekkend netwerk;
-thuiszitters.
Even voorstellen
Voortgezet onderwijs
Met ingang van het nieuwe schooljaar ben ik het nieuwe aanspreekpunt van samenwerkingsverband Hanzeland VO. Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Margot Knol, 50 lentes jong. 😊
Met mijn gezin woon ik in het mooie Meppel. Naast mijn functie als managementassistent bij het samenwerkingsverband, ben ik ook nog een paar dagen per week werkzaam op een scholengemeenschap in Wolvega als onderwijsondersteuner. Ik vind het geweldig om met leerlingen te mogen werken.
Tot dusver heb ik verschillende functies binnen het onderwijs mogen vervullen. Hierdoor heb ik veel ervaring opgedaan. Voor het samenwerkingsverband ben ik werkzaam op maandagmiddag, dinsdag en op donderdag in principe van 8.30 tot 9.30 uur en van 15.30 tot 16.30 uur.